A HTC Vive Pro 2 és a Vive Focus 3 páratlan felbontásával küldi parkolópályára a konkurenciáit.
Már öt éve, hogy a HTC és az Oculus együtt fektették le a PC-s virtuális valóság alapjait 2016-ban, ám míg az Oculus azóta is szárnyal elhozta számunkra a sikeres és sokoldalú Oculus Quest 2-őt, addig a HTC út közben lemaradt és sajnos egy pár Vive módosításon, illetve a Cosmoson kívül másra nem futotta tőlük.
Nagyon sokan emiatt úgy gondolták, hogy a HTC a Cosmos kudarcával fel is adja az otthoni vásárlók szívének megnyerését és végleg az üzleti világ lehetőségei felé fordulnak, hogy a vállalati szférában terjeszkedjenek, ez viszont a legtöbb felhasználó számára csalódás lenne.
Bár a kezdetektől fogva Oculus felhasználó vagyok és kisebb nagyobb félrelépések ellenére is elégedett vagyok a kínálattal, de tudom jól, hogy mindig kell konkurencia, mert ha az nincs, akkor egy adott cég egyszer csak leállítja a fejlesztéseket, árat emel, végül pedig elkényelmesedik, ami már senkinek nem lesz jó.
Most viszont örömmel láttam a valóságot, miszerint a HTC visszatér a PCVR vonalba, sőt, úgy tűnik, hogy egyenesen trónkövetelő lesz a csúcskategóriás eszközök között!
Lehetőségem nyílt ugyanis leülni beszélgetni a HTC európai elnökével, Graham Wheelerrel egy virtuális asztalhoz és személyesen mutatta be nekem a HTC két új érkező szemüvegjét, a végfelhasználóknak szánt Vive Pro 2-őt és az üzleti életbe szánt Vive Focus Plus 3-at.
A beszélgetés a Vive Sync platformon zajlott le, szigorúan a szociális távolságot betartva én az otthonom kényelméből, Graham és asszisztensei pedig a legkondis irodájukból jelentkeztek be a direkt ilyen meetingekre kifejlesztett programba.
Hamar bele is vágtunk a dolgokba, Graham megkezdte a felvezető prezentációját, hogy milyen sok vállalat használja már a termékeiket a mindennapok során, ezzel pedig dollármilliókat és hónapokat spórolva a fejlesztési időből. Példának például a Bugattit hozta fel, akik 40%-kal gyorsabban és 50%-kal olcsóbban képesek egy új kocsit létrehozni azóta, hogy a VR-t használják.
Hamar leszögezte, hogy nem állítanak a végfelhasználói piacon konkurenciát a Questnek, hanem helyette a magas minőséget igénylő PCVR felhasználókat szeretnék megnyerni: „Szeretnénk bemutatni a következő generációs PCVR-t, ez pedig a Vive Pro 2.” – Mondta Graham majd megmutatta az új zászlóshajó terméküket.
A videó után nagyon izgatott lettem, mert végre egy olyan HTC headset érkezik, amire a hardcore VR rajongóknak régóta szüksége van!
A Quest 2 megjelenése óta a Valve Index VR szemüveget nem tudom hová tenni, hiszen a felbontása és lencséje nem üti meg a ma elvárható szintet, ezt már a Quest 2 is hozza harmad áron, míg a HP Reverb G2 a továbbra is gyenge követésével gáncsolja ki saját magát. Ezzel szemben a Vive Pro 2-ben a HTC minden jót összegyúr egyetlen szemüvegbe, amivel végre újra ringbe szállhat a piacon.
Természetesen nem a Quest 2 ellen, hiszen az árban verhetetlen, olcsóbb, mint egy újgenerációs gamer konzol és még gép se kell mellé, ellenben, ha van már otthon a birtokunkban egy gamer PC, amit pár évente okosan fejleszt az ember, akkor a Vive Pro 2 jó eséllyel 4+ évig fogja tudni kiszolgálni a vásárlót, anélkül, hogy újítani szeretne, annyira jövőtálló szemüveggel állunk szemben, még ebben a gyorsan fejlődő iparágban is.
Az IPD állítási lehetőség adott lesz, így bárki számára éles képet tud majd produkálni az eszköz, fejformától függetlenül, amit ráadásul kényelemesen is viselhet az állítható fejpántnak köszönhetően.
A hangzás szintén fontos kérdés a VR-ban, ezt Hi-Res tanúsítvánnyal ellátott hangszórókkal oldják meg, amik a kiváló hangzást és kényelmet biztosítanak. Ha valaki viszont nem lenne ezzel elégedett vagy saját megoldást szeretne, akkor ezek könnyedén leszerelhetőek és saját hangeszközre cserélhetőek.
A VR-ban kiemelten fontos a lencsék minősége. A korábbi HTC Vive szemüvegek, HP Reverb és a Valve Index egyik gyenge pontja az évek óta nem frissülő, sajnos mára elég gagyinak számító lencséjük, ami bár éles képet produkál a kép közepén, a széleken már homályos lesz az eredmény. Sose értettem, miért spórol mindenki ennyit a lencsék minőségén, mikor az Oculus ezzel szemben már az Oculus Go óta sokkal jobb lencséket használ a konkurenciáinál. Így amikor Graham megemlítette, hogy 120 fokos éles látószöget fognak biztosítani, a biztonság kedvéért rákérdeztem, ezek teljesen új lencsék lesznek-e, mire a válasz az volt, hogy igen! Ennek nagyon örültem, mivel a HTC-nek most tényleg sikerült szintet lépnie, hiszen nem spóroltak a fejlesztésen és egy dupla lencse kialakításnak köszönhetően fogják biztosítani a tűéles képet.
Ilyen zseniális lencséhez már illik élenjáró kijelző panelt hozzáadni, amiben a Vive Pro 2 egyáltalán nem fog csalódást okozni: 120 Hz-es 5K összfelbontású kijelzők várják a kíváncsi tekinteteket!
A Vive Pro 2 egészen pontosan 4896 x 2448-as kijelzővel rendelkezik, ami brutálisan magas felbontásnak számít és nagy valószínűséggel egyik mai videokártya se fogja tudni 120 Hz-en meghajtani a legtöbb programban, de éppen ezért zseniális az eszköz, hiszen így évek múltán, miután végre beteljesül az ősi jóslat, hogy majd kaphatóak lesznek az RTX 30XX-hoz hasonló, vagy annál erősebb videokártyák is, akkor majd „fejlődik” velük a headset is.
Ez még ráadásul nem minden. A kijelző ugyanis RGB kialakítású, vagyis minden egyes pixel 3 subpixelből áll, magyarán teljesen eltűnik a pixelek közötti rés látványa, élesebb lesz a képe érzésre, mint a full HD-s monitoroké, magyarul dolgozni is könnyedén lehet ezen keresztül, de például a repülőgép szimulátorok kapcsolóinak apró betűi is könnyen és tisztán leolvashatóvá válnak. Azt pedig még nem is említettem, hogy mindez IPS panel mellett, aminek köszönhetően a színek is nagyszerűek lesznek.
Ráadásul az egész kialakítását úgy tervezték meg, hogy ha a számítógépünk nem bírja a felbontást, akkor is éles képet produkál, vagyis a visszafelé kompatibilitás bármilyen felbontásra visszamenőleg is megoldott, még akkor is, ha játék nem is tudná támogatni ezt a kijelzőt.
Ha ez nem lenne elég, akkor van még tovább is! Ugyanis ilyen nagy felbontás és képfrissítés átvitelét a Display port 1.2-es szabvány már nem is támogatja, holott még az számít elterjedt csatlakozónak, így az Nvidiával és az AMD-vel közösen egy új veszteségmentes tömörítési eljárást dolgoztak ki, hogy ezzel se legyen gond és a maximális élményt tudják biztosítani még a régebbi csatlakozókon is.
A szemüveg maga vezetékes kialakítással érkezik, viszont mint már említettem, a kompatibilitásra különösen nagy hangsúlyt fektetnek a HTC-nél, így minden korábbi kiegészítővel, az 1.0-s bázisállomásokkal és a HTC Vive Wireless adapterrel is tökéletesen működik, vagyis vezeték nélkül is használható. Hozzá lehet még csatlakoztatni az arckövető berendezést, Vive trackereket, szóval összességében minden SteamVR kompatibilis kiegészítővel jól fog együtt dolgozni.
Kontrollerből új változatot egyelőre nem kap, viszont a meglévő Wandok működni fognak vele, ha pedig valaki inkább a Valve Index kontrollert használná, akkor szabadon megteheti, sőt, kifejezetten ajánlani is fogják ezt.
A szemüveget először önmagában fogják árulni és csak később csomagban. A dolog mögött az áll, hogy akik korábban már rendelkeztek HTC Vive vagy Valve Index eszközökkel (kivétel Cosmos alapkiszerelés), azoknak már semmilyen plusz kiegészítőt ne kelljen venniük, elég legyen csak a szemüveget magát lecserélniük. Úgy tervezik tehát, hogy a lojális vásárlóikat kívánják először kiszolgálni, mindezt az előrendelési fázisban akciós áron és csak később szólítják meg a teljesen új felhasználókat.
Bár később kapni fogok egy Vive Pro 2-őt tesztelésre, Graham megmutatta nekem virtuálisan a Vive Pro 2-őt, kivetítve elém a 3D modellt, ami közelről kialakításban tényleg nagyon hasonlít a korábbi Vive szemüvegekre.
Ezután áttértünk az engem személyesen kevésbé megmozgató, bár technológiailag szintén érdekes, vállalkozásoknak szánt új headsetre.
A felvezetés a Bell helikopterek tervezése során meglévő tapasztalatokról szólt, ami alapján egy ilyen légi jármű elkészítése a HTC szemüvegjeinek hála 6 évről 6 hónapra csökkent. Ez annak köszönhető, hogy a pilóta már az előtt ki tudja próbálni a gépet és repülni vele, mielőtt az a valóságban létezne és ki tudják küszöbölni azokat a hiányosságokat, amikre a tervezés során esetleg nem gondoltak. Az orvosok pedig a műtétek során már az előtt meg tudják vizsgálni az eszközök segítségével, hol helyezkedik el például egy tumor az agyban az MRI felvételek alapján, mielőtt a beteghez hozzá kellene nyúlniuk, hogy kiderítsék.
„Tudjuk, hogy ez a technológia segít időt és pénzt spórolni, illetve életet menteni” – mondta Graham.
Tudják viszont azt is, hogy sok esetben nem lehet helyhez vagy géphez kötött VR szemüveget használni, ezért továbbfejlesztették a már meglévő Focus családot és bemutatják a Vive Focus 3-at, a minden egyben vállalkozásoknak szánt megoldásukat.
A Focus 3 szintén 5K-s RGB felbontással érkezik, ami közel dupla annyi pixelszámot jelent, mint amit a közel 4K felbontású Quest 2 kijelzője képvisel. A kijelző alapértelmezetten 90Hz-en fog majd üzemelni, mindezt pedig a Vive Pro 2-höz hasonlóan 120 fokos látómezővel. A dupla lencse kialakításnak hála ráadásul sokkal kisebb lesz a kijelző és a szem közötti távolság, ezzel pedig nem csak kisebb lehet az eszköz, de könnyebb is. A súlycsökkentésben közrejátszik még a műanyagnál sokkal strapabíróbb és könnyebb magnézium ötvözetet használtak, ami beborítja az eszközt. Külön jó hír még, hogy a precíz módon állítható lencsetávolságon túl még 150 mm-es szélességig bármilyen szemüveggel lehet használni.
Nagyon érdekes és zseniális megoldás a hátsó pántba épített moduláris akkumulátor kialakítás. Ennek segítségével nem csak a súlyelosztás lett sokkal jobb, mint mondjuk egy Quest 2 esetében, de az akkumulátor kivehető és azonnal kicserélhető, ha éppen merülne. Képzeljük el, mi lenne, ha töltőre kéne rakni az eszközt egy műtét előtt vagy egy játékteremben nem tudnák használni a szemüveget, mert az éppen lemerült. Az új megoldással bármeddig használatban maradhat az eszköz és így folyamatosan képes megtérülni a használata.
Külön lehajtható hangszórót nem kap, viszont dual hangszóró lesz beleépítve a pántba. Az Oculus Quest sok hangot kiszór a környezetbe, a Vive Focus 3 kialakítása révén viszont nem csak jobban irányítja, de semlegesíti is a környezetbe kikerülő hangokat. Graham szerint ezzel akár úgy is részt lehet venni több fős virtuális konferencia találkozókon, hogy nem zavarjuk a környezetünket, nem fogunk visszhangozni sem. Ha ez nem lenne elég vagy jobbat szeretnénk, akkor opcionálisan továbbra is rendelkezésünkre áll majd egy jack csatlakozó a saját fülesünknek.
Az egész rendszerhez új, 4 kamerás inside-out rendszert fognak használni, amit egy Quest vezérlőre hajazó kontroller pár segít, vagyis bárhol és bármikor használható lesz az eszköz, semmiképpen nem kell számítógép vagy telefon a működéséhez. Ha ez sem lenne elég, akkor a Focus 3-mal az ujjaink követése is megoldott lesz, tehát még kontrollert sem feltétlenül kell használnunk a munkához.
A HTC Graham elmondása szerint nagyon komolyan veszi az adatbiztonságot, így minden adat, ami a mozgáskövetéshez a kamerákon keresztül szükséges, azt a szemüveg helyileg tárolja titkosítva, más alkalmazások vagy bárki számára hozzáférhetetlen módon, amit ráadásul viszonylag sűrűn töröl is.
Graham szerint a Focus 3 rengeteg Vive Pro 2-ben megtalálható technológiát felhasznál, ezt pedig egy Qualcomm XR2 chip segítségével tudták megoldani. Ez a chip található meg a Quest 2-ben is, de ott akkumulátor kímélés miatt kisebb teljesítménnyel üzemel, mint amire képes, ezzel szemben a Focus 3-ban a nagyobb és cserélhető akkumulátornak hála maximumon fog járni a processzor, amit aktív hűtéssel fog támogatni a rendszer.
Ha pedig az önálló működés mégse lenne elég, a rajtra kábellel, később pedig vezeték nélkül is lehet majd használni a számítógépünkkel.
A Facebook a Quest eladásokon valószínűsíthetően pénzt veszít, mivel maga a hardver előállítása drágább, mint a 300 dolláros (vagy 350 eurós) ára, amiért árulja a felhasználók számára. Azt viszont sokan nem tudják, hogy vállalkozások számára a Quest 2 majdnem ezer dollárba kerül, amit ráadásul még éves díjjal is megtoldanak a Facebooknál. A HTC viszont nem fogja a szemüveget üzleti felhasználókra korlátozni, de cserébe nem is kér majd senkitől sem havidíjat, így egészen meredek ára lesz első ránézésre az eszköznek, ám a vállalatok számára az idő és pénz megtakarítás lehetőségével mégis egy hihetetlenül olcsó eszköz lesz és remek Quest 2 alternatíva.
És bár vezeték nélküli PCVR játékosok számára kedvező szemüvegként is lehet használni, mint ahogyan az Oculus Questet, a HTC nem minket fog célozni a kommunikációval, pont a termék ára miatt, hiszen ebben nem tudnak versenyre kelni a Facebookkal.
A Focus 3 bemutatása után visszakanyarodtunk a Vive Pro 2-re és rákérdeztem a szemkövetés funkcióra, vagyis annak a hiányára, hiszen ezen bemutatott szemüvegek egyike se tartogat ilyen funkciót. A HTC-nek már van tapasztalata ez ügyben, hiszen a Vive Pro Eye már egy ideje a piacon van, de Graham szerint még idő kell, hogy a VRS alapértelmezetté váljon, így napjainkban még nincs igény ennek a használatára.
VRS alatt Graham arra gondol, hogy az automatikus felbontás csökkentéssel az alkalmazások erőforrásokat tudnak csökkenteni, hiszen csak azokon a kijelző részeken lenne teljes felbontás, ahova a felhasználó néz. Ám az Nvidia és az AMD le van maradva a dologgal és jelenleg még nincs olyan kézzelfogható megoldás, ami miatt megérné ezzel is növelni a szemüvegek árát. Ezért úgy döntöttek, hogy a Vive Pro 2 első verziója még nem fogja ezt támogatni. Ha valakinek animáció készítéshez vagy szociális interakciókhoz keres szemüveget, nekik továbbra is elérhető marad a Vive Pro Eye. Ettől függetlenül a Vive Pro 2 is tartogat USB bemenetet, így egy külső gyártó készíthet akár hozzá szemkövetést, illetve a nemrég megjelent arckövető rendszerük szintén támogatni fogja az új szemüveget is.
A kompatibilitásról már volt szó, minden játék fejlesztői beavatkozás nélkül működni fog a Vive Pro 2-n, viszont a maximális felbontás kihasználáshoz az is szükséges lesz, hogy a játék ezt támogassa. A 4K körüli felbontás támogatás a sima, nem VR játékoknál is sokszor kérdés szokott lenni a régebbi címek esetében, így ez ugyanúgy igaz a VR játékokra is, hiszen a fejlesztők sose tudták kipróbálni korábban alkotásaikat ilyen felbontás mellett, így lehet, nem is támogatják azt.
Bár nagyon más választ nem vártam, de mosolyogva rákérdeztem, hogy mennyivel jobb a Valve Indexnél a képe, mire Graham nevetve válaszolta, hogy sokkal jobb és reményei szerint sokan fognak emellett dönteni a Valve Index ellenében.
A specifikációkat elnézve én is erre a megállapításra jutottam a beszélgetés során, így fontosnak tartottam megkérdezni, hogy mennyire lesz elérhető a headset az első pár hónapban. A Valve Index a kezdetek óta várólistás termék, a HTC viszont szerintem nem engedheti meg magának, hogy azért ne tudja kiszolgálni a felhasználókat, mert nincs elég szemüveg a raktáron.
Graham szerint eleinte limitált mennyiség áll majd készen, de minden májusi előrendelőnek fog majd jutni belőle. A termék már gyártás alatt van, de úgy készülnek, hogy ha igény van rá, akkor tudják növelni gyártókapacitást, hogy a júniusi indulásnál minél kevesebbet kelljen majd rá várni. Reményeik szerint ki fogják tudni majd szolgálni az igényeket.
Elnézve tehát a HTC Vive Pro 2 specifikációit, a Valve Index és a HP Reverb G2 véleményem szerint okafogyott termékké válik. A Vive Pro 2 jobb kijelzőt, jobb lencsét és jobb látószöget kínál a Valve Indexnél, míg a HP WMR szemüvege a rossz követéssel és alacsonyabb felbontással szintén nem bír majd versenyre kelni a high end VR piacon.
A fennmaradó időben érdeklődtem még a Viveport, 5G, kontroller és a termék legdrágább alkatrésze iránt is. A Viveport egy Xbox Game Pass-hoz hasonló előfizetéses modell, havidíjért cserébe több száz VR játékhoz férhetünk hozzá ezen keresztül. Graham szerint a csapatuk nagy erőfeszítést tesz a játékok minősgének növelése érdekében és a jövőben még több nagyszerű cím kerül a kínálatba.
Az 5G-vel kapcsolatban a felhő gamingre voltam kíváncsi, legalábbis arra, hogy mik a jövőbeli terveik a technológiával a VR-ral kapcsolatban. Graham megerősítette, hogy folyamatosan dolgoznak a fejlesztéseken, nagy erőket csoportosítanak a témára és pont a napokban indítottak Tajvanon egy 5G hubból streamelt felhő VR szolgáltatást teszt jelleggel, de erre még nem áll készen kereskedelmi forgalomban kapható termékük.
Szerettem volna még tudni, hogy van-e valami tervük lecserélni a Wandot? Graham szerint most elsőssorban a két új szemüvegre koncentrálnak és a Valve Index knuckles egy kiváló kontroller, így nem akartak ehhez hasonlót csinálni, csak azért, hogy legyen. Viszont hosszú távú céljaik között szerepel a dolog, de olyan termékről nem beszélhet, amit most nem jelentettek még be.
Utolsó kérdésként pedig a legdrágább alkatrészre voltam kíváncsi. Graham szerinte a legdrágábbak az szerződések számítanak, amiket a különböző elemekre kell fizetni, de a Vive Pro 2-ben a lencsék a legdrágább alkatrészek, amikhez ráadásul teljesen egyedi paneleket kellett tervezni.
Mindezek után, a piacon végig nézve, a Vive Pro 2-nek muszáj lesz sikeresnek lennie, ez a termék kritikus fontosságú lesz a HTC-nek az otthoni felhasználóknak szánt VR piacon való megmaradásában. Úgy látom, hogy a HTC szakemberei mindent meg is tettek azért, hogy a termékük sikeres és még inkább, hogy jó legyen, reméljük, hogy a high end VR-t igénylő felhasználók ezt hasonlóan látják. Izgalmas időket élünk, nagyon kíváncsian várom tehát a szemüveg rajtját.
A szemüvegek magyarországi ára egyelőre nem ismert. Ha csak a Vive Pro 2 szemüveget vennéd meg, akkor az 739 euróba fog kerülni és május 11-én kezdődik az előrendelés. Ezt nyugodtan használhatod a melgévő SteamVR rendszereddel, akár a Valve Index kontrollerével is.
A teljes Wand és bázisállomásos kiadás már 1399 euróba fog kerülni és augusztustól lesz elérhető.
A Vive Focus 3 önálló szemüveg viszont 1180 euróba fog kerülni és június 24-től lesz elérhető.
Legutóbbi hozzászólások