Minden amit eddig tudunk az Oculus eszközök és alkalmazások jövőjéről.
Ahogyan várható volt, Mark Zuckerberggel kezdődött az Oculus Connect 6 és pár perc után a VR jövőjéről való elmélkedés után bedobott néhány rendkívül izgalmas újítást, aminek a nagy része a Questet érinti.
Jöjjön a sablon, bár nem elhanyagolható része: a Questet nem tudják olyan gyorsan gyártani, mint amennyit vesznek belőle és lényegében most először beszélt az Oculus bármilyen bevételről. Megtudtuk, hogy az Oculus Store eddig több, mint 100 000 000 dollárt termelt és ennek 20%-át a pár hónapja megjelent Quest appok adják. Az Oculusnak hosszú távú tervei vannak a Questtel szóval jó sok évre biztosított a platform jövője. És ha jön is az új Quest majd pár év múlva, akkor is minden eddigi kontent működni fog az újakon is, tehát a fejlesztők hosszútávra tervezhetnek.
Következzenek viszont most a konkrét bejelentések, amik megváltoztathatják a VR jövőjét.
Oculus Link
A Quest novembertől kezdve egy kábel segítségével Oculus Rift módra kapcsol át. Ennek köszönhetően a PC-s játékokat is tudjuk majd futtatni a Questen és ehhez elég lesz egy USB-C vagy USB 3.0 kábel. Később az Oculus ki fog adni egy saját optikai kábelt, amivel maximalizálható lesz a képminőség.
Egy évvel korábban John Carmack azt mondta, hogy ez a Snapdragon processzor felépítése miatt nem kivitelezhető. Valamit végül úgy tűnik, csak sikerült kitalálniuk az Oculusnál ennek a problémának a megoldására.
A Quest lényegében tehát teljesen átveheti az Oculus Rift szerepét. Viszonylag kevés érv marad a Rift mellett, de azok közül azért érdemes megemlíteni a pontosabb követést és kényelmesebb dizájnt. Ha valaki most akar a VR-ba beleugrani, a Quest lesz az ő eszköze, ezt már gondolkodás nélkül állíthatjuk.
Kézkövetés Questre és Rift S-re
Az Oculus Connect előtti napon Mark Zuckerberg facebookon már megosztott egy kis sejtető videót, ám végül be is jelentették, hogy jövő év elejétől az Oculus Quest teljes ujjkövetés támogatást kap. A Quest ezzel a legegyszerűbben használható VR szemüveggé válik, hiszen az ujjainkkal a menüket irányíthatjuk, egyedi programokat futtathatunk. Valószínűleg nem fogja teljesen leváltani a Touch kontrollereket, az összetettebb játékokhoz szükségünk lesz továbbra arra is.
Természetesen ehhez a funkcióhoz semmilyen új eszközre nem lesz szükségünk. A mesterséges intelligencia a mély tanulás módszer segítségével megoldja a problémát, sőt, idővel folyamatosan egyre pontosabbá fog válni.
Frissítés: Az Eurogamer helyszíni beszámolója szerint bár a színpadon nem jelentették be, de a Rift S-re is jön a kézkövetés.
Akit bővebben érdekel a technikai háttér, az itt olvashat utána.
Oculus Go alkalmazások Questen
A korábban már beígért Oculus Go app kompatibilitás megérkezik Questre és ennek hála a Go-n megvásárolt címeink futtathatóvá vállnak ott is. Kezdetekkor 50 válogatott alkalmazás fog a rendelkezésre állni és ez a szám csak nőni fog idővel. Ezek az alkalmazások már jövő héttől elérhetővé is vállnak.
Frissítés: Ha valaki már megvette az alkalmazásokat Go-ra, de megvette Questre is, akkor az utóbbi vásárlásoknak az árát visszakapja Store pénzként. A támogatott játékokról részletek itt.
Facebook Horizon Questen és Riften
Egy új közösségi platform, ahol ismerkedhetünk, alkothatunk, építhetünk, lóghatunk és játszhatunk bárkivel a világon. Első körben egy saját avatart készíthetünk, aminek a pólójának is megtervezhetjük, majd beléphetünk a közösség által kreált világokba. A legjobb az egészben, hogy minden appon belül elvégezhető, nem kell külsős 3D modellező programokhoz nyúlni.
2020-tól kezdődően bárki beléphet a facebook „Oasis”-ába. Viszont emiatt meg fog szűnni a facebook Spaces és az Oculus Rooms támogatása október 25-től.
Oculus Quest Passthrough+
Ezt már nem Zuckerberg jelentette be, de a jelentősége nem elhanyagolható. A lényeg az, hogy továbbfejlesztették a Quest Passthrough rendszerét, amivel a való világot láthatjuk a szemüvegen keresztül, így az már jobban fog hasonlítani a Rift S-ére. Magyarul pontosabb képet kapunk a külvilágról és a Rift S-hez hasonlóan dupla gombnyomásra azonnal a külvilágban találjuk magunkat. A frissítés a jövő héten érkezik.
Oculus TV és Oculus Media Studio
Az Oculus Go és a Quest egy frissítéssel támogatni fogja a közös TV-zés élményét külső program nélkül. Barátainkkal együtt különböző tartalmakat fogyaszthatunk majd amik lehetnek 2D-s, 3D-s, 180 vagy 360 fokos videók egyaránt.
Az Oculus Media Studio segítségével pedig könnyedén kontent készítővé válhatunk, feltölthetjük saját videóinkat és filmjeinket amit megoszthatunk bárkikkel a világon.
A Respawn új játéka: Medal of Honor Above and Beyond
A Medal of Honor sorozatot talán nem kell bemutatnom senkinek sem és a jó hír, hogy érkezik Riftre és Oculus Linken keresztül Questre is!
A második világháborúban játszódó játékban interakcióba léphetünk a környezetünkkel, tárgyakat dobhatunk ellenségeinkhez és bizony végre ott lehetünk teljes valónkkal a helyszínen.
Beszivároghatunk náci tengeralattjárókba, tankokba szállhatunk, vonatozni és repülni fogunk, elkaphatjuk a felénk repülő gránátokat és úszhatunk is. A Respawnnál igyekeztek a lehető legvalósághűbben visszaadni az akkori környezetet, hangokat és élményt.
Nem csak, hogy akár 12 órán keresztül tartó történetet, de bizony multiplayert is kapunk a 2020-ban érkező játékban.
Vince Zampella a Respawn Entertainment alapítója annak idején még a legelső PC-s Medal of Honor játékon, az Allied Assaulton is dolgozott, nem kisebb címek köthetőek hozzá, mint a Call of Duty játékok, Titanfall és az Apex Legends. Ennek köszönhetően vélhetően jó kezekben van a játék náluk.
Star Wars Vader Immortal Episode II
Trailert kaptunk, beszámolót az Erőről, arról, hogy mennyire jó Vader tanítványának lenni. Meg persze azt is bejelentették, hogy már megvásárolható, tölthető. Szóval irány az Oculus Store!
Előrendelhető a Stormland és az Asgard’s Wrath, decemberben jön a 360 fokos Beat Saber
Az Asgard’s Wrath már október 10-én elérhetővé válik a maga 40 órás játékmenetével, a Stormlandre november 14-ig kell várni, míg a Beat Saber 360-as frissítése decemberben érkezik, ez utóbbi csak Questre. Minden platformra kap a Beat Saber viszont egy Panic! At The Disco zenecsomagot.
Questes játékok
A Quest játéklistája bővül, még idén megkapjuk az Echo VR-t is rá. De a legtöbb érdekesség a videóban látható. Ha ez nem lenne elég, egy Boneworks hajtotta játék is érkezik majd Questre. Természetesen még több játék várható és rengeteg be nem jelentett cím fog elkészülni 2020-ra.
Nagyobb facebook integráció
Az Oculus eddig viszonylag távol volt a facebook nyújtotta szociális lehetőségek kihasználásától, de ez már nem sokáig lesz így. Hamarosan a telefonos app és maguk a szemüvegek is sokkal közösségibb élményt fognak tudni nyújtani. Ha például egy facebook csoport tagjai vagyunk, akkor könnyedén kiírhatunk bajnokságokat, amit a tagok láthatnak. Csetelhetünk majd szöveges formában, ugyanis eddig csak a hang kommunikáció volt adott, sőt, megoszthatunk általunk rögzített videókat is majd az új platformon.
Mik történtek még a keynote-on?
A prezentáció alatt nem csak a fogyasztókat, hanem az alkotókat és üzletembereket is igyekeztek lázba hozni.
Kezdjük az üzleti résszel. Egyre több cég ruház be a VR-ba, ők azok, akik máris tudják használni a technológiát például az alkalmazottak gyorsabb betanítására és a tervezési folyamatok gyorsítására. Például a Ford egyik tervezője a hetekig tartó folyamatot órákra tudta felgyorsítani egy Quest és a Gravity sketch segítségével.
Az új kézkövetéssel a Quest még hasznosabbá válhat az üzleti felhasználóknak is.
A Facebook Reality Labnál folytatódnak a fejlesztések és olyan mérnöki megoldásokkal rukkolna elő, ami tényleg elképesztő.
Az egyik nagy előrelépés lenne a VR-ban, ha az emberi szem természetes fókuszálását ki tudná használni a szemüveg. Jelenleg a lencse és a kijelző nem változik a szemüvegekben, tehát mindig fix távolságra kell fókuszálnunk. Ha a VR térben egy tárgyhoz túl közel mész, akkor sajnos nem lesz tiszta tárgy képe.
Ezt lenne hivatott kiküszöbölni az a technológia, hogy a fókuszálással valahogyan, akár egy lencse segítségével, de távolodjon el a kijelző a szemünktől és a természetes fókuszálás működjön. Eddig ezt mechanikusan oldották meg, egy közbenső lencse mozgott ide-oda a kijelző és az emberi szem előtti lencse között, ami viszont zajjal és rezgéssel járt. Az Oculus mérnökeinél viszont kidolgoztak egy megoldást, aminek segítségével a lencsék nem mozognak fizikailag, hanem elektronikus úton aktiválnak közbenső lencséket, ezáltal a fókusz folyamatosnak tűnik az embernek.
Továbbá bemutatták az AR koncepciójukat is és bejelentették a pár év múlva érkező AR szemüvegüket is, bár ezt még nem láthattuk.
Olyan koncepciós videókat kaptunk, miszerint a fotószkennelt szobánkba beülve akár távoli rokonunkkal tévézhetünk bárhonnan egy-egy Quest segítségével. De az is megoldhatóvá válik majd idővel, hogy egy AR szemüveg segítségével a Questet használó másik fél becsatlakozzon a mi valóságunkba. Magyarul rajtunk a szemüveg és látjuk, ahogy az ismerősünk a már beszkennelt szobánkban teleportál ide oda. És természetesen az ismerősünk is hasonló módon lát majd minket a VR szemüvegben. Ha pedig mindenkinek van AR szemüvege, akkor pedig egyszerűen csak beszélgethetünk egymással.
Zuckerberg megemlítette még a bemutató elején, hogy a CTRL-Labs csatlakozik hozzájuk és az ottani idegkutatók már dolgoznak egy gondolat által vezérelhető eszközön. Magyarul amire gondolunk az fog történni a VR és AR térben. És ami érdekesség az az, hogy ez egy csuklóra tehető karkötő segítségével válik elérhetővé, magyarul nem kell hozzá érzékelőt tenni az ember agyához közel vagy bármilyen chipet beültetni, egyszerűen működni fog a karunkra rakott eszköznek hála. A prototípus már rendelhető, korai, de ígéretesnek tűnik.
A fejlesztők pedig rengeteg új eszközt kapnak kézbe, hogy még gördülékenyebbé váljon a fejlesztés. Vulkan támogatás Questen, Unreal Engine 4 és Unity monitor cuccok questhez az optimalizáció könnyítés érdekében, új analytics eszközök az eladáshoz, Mixed Reality rögzítés és még sok más.
Szóba került egy érdekes statisztika is, miszerint a VR oktatás hatékonysága messze lekörözi a hagyományos tanulási módszereket. Az Imperial College London egy kutatásban egy sürgősségi ellátást tanítottak meg a hallgatóknak VR-ral és VR nélkül. Akik a VR-ban tanultak, azoknak 83%-a meg tudta oldani a feladatot, amit kaptak. Akik VR nélkül, azoknak 0% volt a sikerességi arányuk.
Aki bővebben olvasna a fejlesztés alatt álló technológiákról, az IDE kattintson és IDE.
Nagyon érdekes volt ismét betekinteni a sokszor olyan nem is távoli jövőbe. A fellépők többször is felhívták a figyelmet arra, hogy a VR már nem egy korai technológia többé. Már itt van, kész van és arra vár, hogy még több felhasználóhoz eljusson. Arra a kérdésre, hogy érdemes-e belevágni a VR világba akár felhasználóként, akár fejlesztőként, azt a választ adták, hogy egyértelműen igen.
A VR már most itt van és egyértelműen várunk mindenkit, aki még nem kóstolt bele ebbe a remek, a jövőt nagyban meghatározó új világba. Ha érdekel a VR vagy az AR, akkor várunk továbbra is szeretettel a VRhír.hu-n.
Na megyek Vader Immortalozni
Ha lemaradtál róla, a teljes Oculus Connect 6 visszanézhető itt:
Legutóbbi hozzászólások