Bár a Facebook bejelentkezés kötelező, de nem az adataidra pályáznak, sokkal inkább, a pénzedre.

Amikor sok-sok évvel ezelőtt az Oculust felvásárolta a Facebook, sokan úgy érezték, hogy elárulták őket, hiszen korábban semmi ilyesmiről nem volt szó. Rengeteg Kickstarter befektető ítélte el a dolgot és csalódott a vállalatban, ám volt mégis egy megnyugtató távolság az Oculus és a Facebook között, és így a két cég sosem egyesült igazán.

Ez a dolog a tavalyi év során viszont megváltozott, hiszen kötelezővé vált a Facebook bejelentkezés, ezzel együtt pedig a kényszer, hogy tagjai legyünk a közösségi hálózatnak, ha Oculus szemüveget kívánunk használni.

A Facebooknak nincs jó híre az adatvédelem terén, hiszen pár éve a Cambridge Analytica botrány során rengeteg felhasználóról szivárogtak ki érzékeny és privát adatok, ezzel pedig egy teljes amerikai elnökválasztás lényegében elcsalhatóvá vált. Viszont fontos megjegyezni, hogy ez egy Facebook hiba miatt jöhetett létre, amit azóta befoltoztak, ugyanis a Facebooknak és a hasonlóan profilozó Google-nek egyáltalán érdeke eladni az adatainkat, sőt!

Vannak olyan cégek, akik adatokkal kereskednek. Ha letöltöd például a kedvenc telefonos alkalmazásodat, akkor lehetséges, hogy a háttérben ez az app olyan információkat gyűjt rólad, amit nem is sejtesz, majd az így összegyűlt adatbázist az app készítője egyben, egy csomag részeként eladja jó pénzért. Sok-sok éven keresztül az appok készítői nem is az appokkal keresték a pénzt, hanem az így eladott adatokkal. Szerencsére az adatvédelem az utóbbi években sokat javult, az Apple és a Google egyre kevésbé engedi az ilyen tevékenységet.

Ezzel szemben a Facebook és a Google ezeket az adatokat megtartja magának. Nekik nem érdekük az, hogy mások tudjanak rólunk, hogy mit szeretünk és mit akarunk csinálni, nekik az a fontos, hogy ők és csak is ők tudják ezeket rólunk, így tudnak a hirdetőknek versenyképes felületet nyújtani.

Ha én például szeretném eladni nyakkendőimet a Facebookon, akkor nem fogok tudni rád keresni, hogy a 23 éves Béla nyakkendőt akar venni, szeretném tudni hol lakik és mit akar még venni. Ilyen nem lehetséges. Viszont megadhatom, hogy van 500 ft-om, ebből az 500 ft-ból a Facebook mutassa a nyakkendőimet az olyan embereknek, akik lehet vennének egyet maguknak. Tehát én nem kerülök kapcsolatba a vevőkkel, nem tudom kik látják az eladó nyakkendőimet, a Facebook intézi a dolgokat automatikusan, és ha sikerrel jár, nekem az 500 ft-ból lesz 1500 ft-om és így növelhetem a bevételeimet, a Facebook pedig készen áll, hogy ismét segítsen nekem a következő eladásnál.

Ha viszont ezeket az adatokat a Facebook eladná, akkor a versenytársak ki tudnák használni, sőt, akár mi is ki tudnánk használni, hiszen közvetlenül fel tudnánk keresni a nyakkendőt akaró embereket, nem is kéne később fizetni azért, hogy valaki reklámozza a termékeinket. Magyarul az ilyen jellegű adatvédelem mindig is fontos volt a Facebook számára is.

Ennek ellenére a Facebook akkor is tudja mit csinálunk, ha nem vagyunk bejelentkezve, de még akkor is, ha még regisztrálva sem vagyunk. Ez úgy lehetséges, hogy szinte minden oldal, így a VRHír is rendelkezik Facebook megosztás gombbal és ezen keresztül is profiloznak minket. Ennek a profilozásnak a hatékonysága viszont igencsak megkérdőjelezhető, hiszen kivel ne fordult volna már elő, hogy vett valamit interneten, mondjuk egy hűtőt, aztán hetekig hűtővel kapcsolatos hirdetések lepték el a falát, pedig eszünk ágában sem volt még egy hűtőt venni.

Néhány böngésző, mint a Firefox vagy az Opera kínál már követés blokkolót is, hogy ne jöjjön mindenhova utánunk a Facebook vagy a Google. Bár így az adatbiztonság alapján jobb netezni, viszont cserébe az internetes élmény is sokat romlik és számos segítő funkció válik működésképtelenné.

Másrészről, ha tiltod például a Google követését és a reklámjait, akkor az ilyen oldalak is, mint például a VRHír.hu nem kap pénzt ezektől a szolgáltatóktól. Arról nem is beszélve, hogy, ha a reklámokat nem is, de a követést magát tiltjuk, akkor életünk végéig férfi létünkre tampon reklámokat kell majd bámulnunk, nőként meg férfi borotvával lesz tele a falunk. Magyarul lemaradunk olyan ajánlatokról, amik amúgy lehet tényleg érdekelnének minket.

A Facebook egy ingyenesen használható felület, olyan kommunikációs lehetőségekkel, amik hihetetlen infrastruktúrát igényelnek. A Facebook közel 3 milliárd felhasználóját kiszolgálni pedig csak úgy lehetséges ingyenesen, ha az emberek a szokásaikhoz idomított hirdetésmegtekintéssel megfizetik. Ezek az adatok tehát fontosak a Facebooknak, de csak tömegével, egy-két ember profilja szinte fabatkát sem ér, ne értékeld túl magad, senki nem fogja a Facebooknál a te fényképeidet böngészni és rajtad nevetni, mert valójában minden rendszer automata. Nem érsz annyit, hogy félned kelljen azért, hogy regisztrálva vagy a Facebookon, jaj tudják hol laksz vagy éppen WC papírt keresel a lezárások előtt. Egyszerűen nem érsz semmit. Pár dollár bevételt generálsz a jelenléteddel, magyarként lehet még annyit sem. Évente 300 ft, lehet ennyit ér az életed a Facebook számára és lehet sokat is mondok.

Éppen ezért nem érdemes a Facebook miatt parázni. Ráadásul a félelmekkel ellentétben az Oculus szemüvegek szinte egyáltalán nem gyűjtenek rólad adatokat.

Mert míg mondjuk 300 ft hasznot hozol a Facebooknak évente, addig lehet, hogy Oculus VR szemüveg felhasználóként, amikor megveszel egy appot, akkor máris 3000 ft hasznot termelsz. Nem évente, hanem vásárlásonként!

Míg a felhasználók adatai tömegével felbecsülhetetlen értékűek, addig a VR szemüvegnél te már a fogyasztó vagy, nem pedig az áru! Ennek megfelelően pedig a pénztárcád jóval nagyobb hasznot termel egyetlen app megvásárlásával, mint 5 éves távlatban azt tudni, hogy ettél-e reggel gabonapelyhet és ha igen, akkor milyet.

John Carmack például nem gondolja, hogy az emberek fenntartások nélkül elhinnék neki, de a Facebook nagyon komolyan veszi az adatvédelmet. Szerinte egy évtized is el fog telni, mire be tudják bizonyítani, de azon vannak, hogy ez a Microsoft féle bizalmi szintre billenjen vissza (a Microsoft jóval megbízhatóbbnak számít megítélések alapján külföldön, mint idehaza).

Több felhasználó is megvizsgálta már azt is, hogy milyen kommunikáció folyik a Facebook és az otthon található VR szemüvegeink között. Ezek alapján pedig kijelenthető, hogy bár a Quest például viszonylag sokszor kérdezi meg a Facebook szerverektől, hogy mi a helyzet, van-e frissítés, milyen játékot indított el a felhasználó vagy bármi, de naponta 1-3 megabyte-nál több adat nem cserél gazdát. Az így létrejövő adatfolyam során a Facebook nem kap se képeket, se hangokat a Questtől, egyszerűen a Quest maximum annyit árul el, ami feltétlenül muszáj a működéséhez, ez pedig teljesen normális az internetre kötött IT eszközöknél. Magyarul a Questen keresztül nem tudnak és nem is akarnak se lehallgatni, se meglátni téged.

Erre pedig más alkalmazások sem képesek. Az Oculus Rift S és a Quest ugyanis nem enged hozzáférést az appoknak a kamerákhoz. A kamerát csak és kizárólag a helyi gépünk látja és az információkat a Quest és a Rift S dolgozza fel és csak a feldolgozott adatokat küldi tovább az alkalmazásoknak, amik már nem tartalmaznak fotókat.

Sőt, a Facebook annyira komolyan akarja venni az adatvédelmet, hogy a Facebook Reality Labs vezetője, Andrew Bosworth szerint ettől az évtől kezdve már egyáltalán nem gyűjtenek adatokat a felhasználóktól a létfontosságú dolgokon túl. Minden téren arra törekszenek, hogy a szemüveg helyben tárolja az adatokat, ő hozzájuk pedig véletlenül se jusson el semmi információ, egészen addig, amíg a felhasználó máshogyan nem dönt. Jó lenne, ha jobban tudnák vizsgálni a felhasználói viselkedést az opcionális adatgyűjtéssel a jobb termékek létrehozása érdekében, de nem várják el, hogy a felhasználók bekapcsolják akár a névtelen adatgyűjtést is a szemüvegen belül. Éppen ezért nem is teszik alapértelmezetten bekapcsolttá, a céljuk az, hogy bízzanak a felhasználók bennük és a termékeikben.

A VR szemüveged tehát nem lesz kíváncsi az életedre, szemben az okostelefonoddal, ami azt is tudja, hogy milyen fajta WC papírt szeretsz használni és a nap melyik szakaszában van rá a legnagyobb szükséged.

A Facebook integráció pedig valahol érthető. Már most több millió Oculus szemüveg van forgalomban, ez várhatóan pedig többszöröződni fog, az ehhez szükséges IT infrastruktúra és támogatás kiépítése észszerűtlen döntés lenne akkor, amikor már így is van egy milliárd embert kezelő, de mégis stabilan működő rendszerük.

Az interneten keresztül az emberek szörnyként tudnak viselkedni egymással és a virtuális valóság sem kivétel, így a kártékony emberek megtalálása és örökös kitiltása szintén csak a Facebook segítségével lehetséges, hiszen egészen jól működő rendszereik vannak a hamis profilok kiszűrésére. Nem tökéletes, sőt, nem egyszer hibázik és ártatlanokat is kitilt, de szerencsére az Oculusnál manuálisan és kézzel ellenőrzik azokat a profilokat, amik tévedésből lettek blokkolva.

A másik, pedig a közösségi média háttér. Az Oculus szemüvegek csúfosan alulmaradnak közösségi funkciók terén. Eleve felfoghatatlan, hogy a mai napig nincs hivatalos közösségi felülete az Oculus eszközöknek VR-on belül. Viszont a telefonos applikáción jól látszik, hogy a Facebook rendszereit használva egyre több és izgalmas közösségi funkcióval lehetünk gazdagabbak, amik remélhetőleg hamarosan a szemüvegen belül is élvezni fogunk tudni majd.

Félreértés ne essék, a Facebook abszolút nem tökéletes vállalat, sőt, kifejezetten kártékony tulajdonságokkal is rendelkezik. Például a moderációs elveik egyenesen bicskanyitogatóak tudnak lenni, ami már közelebb van a bűncselekményhez, mintsem a tisztességeshez. VR terén is igazán rájuk férne egy kemény konkurencia is, hogy lendületben maradjanak és ne arassák le a teljes piacot, ne övéké legyen egyedül a VR jövő. Ha minden így marad, akkor pár éven belül még azt is ők dönthetnék el, kiknek lehet egyáltalán VR szemüvege.

Viszont ez az a vállalat, ami az évek során nem adta fel a VR-t és minden kellemetlen jel ellenére felfoghatatlan pénzekkel támogatta a technológia fejlesztését és a játékfejlesztőket. Ha nem lenne a Facebook, az Oculus régen eltűnt volna a Föld színéről, a Valve Index érdeklődés hiányában meg sem születhetett volna és valószínűleg a mai napig a PSVR lenne a legjobb VR eszköz a piacon, ennél is szegényebb játékkínálattal.

Magyarul ne azért ne akarjunk Oculus Quest szemüveget, mert Facebook és emiatt féltjük az adatainkat. Ez baromság. Azért ne akarj Questet, mert mondjuk neked fontosabb, hogy a PCVR szemüveged a legjobb képminőséget nyújtsa (pl. HP Reverb), vagy szeretnéd moddolni a VR élményt mondjuk teljes testes követéssel, amire pedig a Valve Index vagy a HTC Vive képes csak jelenleg. Legyen okod más szemüveget keresni, de nyugodtan engedd el a privát adataid miatti aggodalmaid, annak ugyanis nincs értelme. A kutya se kíváncsi rájuk ugyanis semmit sem ér.

A VR-ban nem az áru vagy, hanem a vásárló, így amit igazán akarnak, a játékokon keresztül a pénztárcádhoz hozzáférni, ugyanis abban van az igazi zsozsó.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás