Bevezető
Ha az ember elhatározza, hogy egy VR szemüveget szeretne magának, hamar felvetődik benne a kérdés, hogy melyiket is vásárolja meg? Van annyi féle. Melyik mit tud, mivel kompatibilis, milyen játékok vannak rá, milyen gép kell hozzá és a többi. Rengeteg kérdés, ami csak tovább fokozódik, ha megkérdezzük egy jól informált ismerősünket, majd egy másikat is és egymásnak homlokegyenest teljesen más dolgokat mondanak, de azt nagyon határozottan. Kinek lehet hinni ebben az esetben? Cikksorozatomban igyekszem helyrerakni ezeket a tévképeket a VR világgal kapcsolatban és egyúttal segíteni az embereknek dönteni a vásárlás mellett vagy ellen.
(A cikk frissítve 2020.06.24.)
Ebben a bejegyzésben a csúcskategóriás VR eszközökről lesz szó. Az Oculus Riftről, a HTC Vive-ról, a PSVR-ról, a Windows Mixed Reality-ről, a Valve Index-ről, a Pimaxról és az Oculus Quest headsetekről.
A VR történelméről szóló cikket itt tudod elvolvasni.
Tartalomjegyzék
- Miért vegyek PSVR-t?
- Miért vegyek Oculus Rift S-t?
- Miért vegyek Oculus Questet?
- Miért vegyek Valve Indexet?
- Miért vegyek HTC Vive-ot?
- Miért vegyek HTC Vive Pro-t?
- Miért vegyek Windows Mixed Reality headsetet?
- Alternatív megoldások
- Mit hoz a jövő?
Miért vegyek PlayStation VR-t?
A legelején leszögezném, hogy ha csak a technikai oldalát nézzük, a PlayStation VR csúnyán leszerepel az Oculus Rift és a HTC Vive-hoz képest, de még a Windows Mixed Reality is jobb választásnak tűnhet elsőre. Az egyik ilyen ami azonnal szembetűnik, az az alacsony felbontás. De ez szerencsére csak a látszat.
A PSVR egyáltalán nem nevezhető rossz headsetnek, sőt, nem is a szemüveg a gyenge pontja az eszköznek. A Sony nem mert nagyot ugrani, nehogy elriassza korábbi vásárlóit, így még a PS3-hoz készült AR kontrollert, a PSMove-ot tették fő irányító eszközévé a VR platformjuknak. A Move-on viszont kialakításából adódóan hiányos, nincsen rajta analóg kar, amivel például az előre, hátra, jobbra, balra mozgást könnyedén meg tudnánk oldani. Analóg kar csak a PS4-hez adott Dualshock 4 kontrolleren van, amit viszont eleve VR kompatibilis eszközökre terveztek a PS4 debütálásakor, de valljuk be, egy kontrollert tartani egy VRFPS játékban nem az igazi. Aki célozni szeretne, annak ugye ott a Move kontroller, de azzal meg mozogni nem tud. Vagy beszerezhet egy fegyverre emlékeztető Aim kontrollert, de ott meg kezei nem lesznek külön a VR térben. Szóval a kérdés összetett és ez nagyon hátráltatja bizonyos játéktípusoknál a PSVR-t.
Nincs ilyen probléma azoknál a játékoknál, amik viszont nem shooter játékok vagy nem kell bennük haladni. Ilyen esetben jó lehet a Move kontroller is, de itt sem várhatunk egy SteamVR vagy Oculus szintű precizitást. A PSVR ugyanis egy stereo kamerával működik, ami messzemenőkig nem tud olyan jó követést produkálni, mint a riválisai, ebből adódóan pedig csak szemből használható. Lehet próbálkozni úgy, hogy a szobában a plafonra valahogyan rá hegesztjük a kamerát, de ez sem fog soha kompromisszumok nélküli követést produkálni.
Maguk a játékok viszont biztos, stabil és magas minőséget képviselnek, a Sony-ra lehet számítani játékfelhozatal terén, nem hagyja magára a platformot. Továbbá, ha neked van egy PlayStation 4-ed vagy PS4 Prod otthon, akkor bizony kézenfekvő és gazdaságos választás egy PSVR-ba beruházni, a játékok miatt nem fogsz unatkozni, itt is egy lista a PSVR játékokról amiből kiemelném az exkluzív Resident Evil 7-et.
A szemüveg pedig az alacsony felbontás mellett is meglepően tiszta képet produkál. Sőt, ami igazán lehengerlő, az a úgynevezett screen door effect hiánya. Vagyis a pixel rács nem látható, a kép egybefolyó, nem látod külön a pixeleket, az eszköz képe nagyon szép és tiszta. Ez azért van, mert RGB ledes kijelzőt használ, nem a PenTile technológiát, ami igaz tisztább és szebb képpel operál, de kevesebb subpixelből áll egy pixel, ezért távolabb helyezkednek el a pixelek egymástól.
Az RGB megoldással ráadásul a Sony több subpixellel rendelkezik, mint egy Oculus Rift, így azt a hatást kelti, mintha magasabb lenne a kép felbontása. Egy PS4 Pro mellett tehát nem lehet panasz a PSVR képminőségére, de a rivális PC-s headsetek is már ezt a megoldást fogják alkalmazni.
Mivel jelenleg ezt a VR rendszert a legolcsóbb összeállítani, ezért a PSVR tulajdonosok száma valószínűleg nagyobb, mint a HTC Vive és az Oculus Rift birtoklók száma összesen.
A PSVR működik a PS5 konzolokkal is!
PS4 vagy PS4 Pro?
Ha teheted, akkor a PS4 Pro-t válaszd, jobb lesz a játékok felbontása VR-ban is. De természetesen a Pro többe is kerül. Ha van egy alap PS4-ed, akkor nem kell a VR miatt Pro-t vásárolnod, de azért javasolt.
A cikk írásakor egy új PS4 konzol 90 000 Ft-ba, egy új Pro konzol pedig 140 000 Ft-ba kerül.
Teljesítménybeli különbség papíron nem lesz, mert a Sony elvárja a stabil és folyamatos VR élményt mindkét gépén.
Mi kell a PSVR-hoz?
Ha boltban újonnan vásárolsz PSVR-t, akkor tudnod kell, hogy a szemüveg és a kamera kötelező ahhoz, hogy működjön a rendszer, nem beszélve magáról a konzolról. Egy alap PSVR szett ami a kamerát és a szemüveget tartalmazza, az 80 000 Ft környékén megkapható a cikk írásakor.
A VR játékok tudtommal mindegyike támogatja a Dualshock 4 kontrollereket, nem kell emiatt Move-ot vásárolni. De opcionálisan beszerezhetsz magadnak Move kontrollereket is, így bár limitált gombkiosztás mellett, de mégis csak bekerül a kezed a VR térbe, ami nagy élmény. Egy Sony Move Twinpack újonnan olyan 20 000 Ft környékén van most, de ha szerencséd van, használtan olcsóbban beszerezheted (ennél a kiegészítőnél szerintem nem gond, ha olcsóbb használtat keresel).
Egy másik alternatíva az új Playstation VR Aim kontroller. Ez egy fegyver alakú vezérlő, amin már elhelyeztek két analóg kart. Ezzel természetesen shooter játékokat fogsz tudni leginkább játszani, de azokhoz ezen a platformon ez lesz a legjobb választás. Ez 24 000 Ft környékén van a cikk írásakor.
Mennyibe kerül?
Egy alap VR csomag összeállításához, ha új eszközöket nézünk, akkor jelenleg 170 000 Ft-ra lesz szükséged. Ha már rendelkezel egy PS4 konzollal, akkor természetesen ez levonódik ebből.
Ha maximálisan ki akarod élvezni a PSVR-t egy PS4 Pro-val és kontrollerekkel, akkor pedig olyan 250 000 Ft-tal számolj.
Milyen sűrűn hibásodnak meg?
Sajnos erről nekem nincs információm. Tekintve, hogy leginkább egy székben ülős headsetről beszélünk, a meghibásodás szerintem elenyésző lehet, nincs mi elromoljon a kábelen kívül.
Milyen tartalom van rá?
Minőségi VR játékok, exkluzív címek sokasága, amit csak itt találsz meg. De sok játék alapból itt debütál először. Vannak olyan jó játékok is, hogy a PC-s VR tulajdonosok is szoktak irigykedni. A játéklistához ide kattints.
Ezen kívül rengeteg olyan játék van, ami más platformon is megtalálható, de éppen ezért közösen is tudsz játszani PC-s barátaiddal.
Kinek javaslom?
- Akinek van PlayStation 4 konzolja, de nincs erős számítógép otthon.
- Aki stabilitásra vágyik és nem akar beállításokkal, driverekkel és a gépével szenvedni, csak játszani.
- Akit érdekel pár olyan exkluzív játék, ami csak és kizárólag itt található meg.
- PS5 kompatibilis lesz, így az új konzol vásárlóinak is akár.
Kinek nem javaslom?
- Aki a legmagasabb minőségű VR élményt várja el. Ebben a Rift S vagy a Valve Index verhetetlen.
- Akinek van jó számítógépe otthon, vagy csak keveset kellene ráköltenie, hogy megfelelő legyen.
- Akinek fontos, hogy mozoghasson a térben, jobban eggyé váljon a játékkal és nem akarnak a kompromisszumokkal teli vezérlőkkel szenvedni.
- Akinek nincs otthon PS4, azoknak inkább Oculus Questet mondanék.
- Akik tudnak várni akvöetkező generációs PlayStation VR-ig.
Miért vegyek Oculus Quest 2-őt?
Az Oculus 2018 végén bejelentette a Questet, a következő lépcsőfokát a VR-nak. Ezt azóta kivont a forgalomból és az olcsóbb, de magasabb felbontású, sőt, mindenben jobb Quest 2-őt tette elérhetővé. A Quest egy minden egyben VR eszköz. Nem kell hozzá se számítógép, se játékkonzol, se vezeték, minden ott van a szemüvegbe beleépítve és mégis, szinte a legjobb VR játékok elérhetőek rá. Beat Saber? SuperHOT? Star Wars: Vader Immortal és sokáig sorolhatnám… Ha ez nem lenne elég, egy kábel segítségével Oculus Riftként is működik!
Melyik Questet vegyem meg?
Két verzió érkezett az Oculus Quest 2-ből. Egy 64 és egy 256 gb-os változat. Ha úgy gondolod sok programot fogsz használni egyszerre, mehet az utóbbi, de úgy gondolom egy átlag felhasználónak a kisebb is elég. A fekete Oculus Quest 1-et ne vegyél, csak ha olcsón jutsz jó állapotban lévő használthoz.
Hogyan működik?
Az Oculus Quest 2 4 darab beépített kamerával rendelkezik, ami figyeli a környezetedet és ebből kiszámolja a fejed és a karjaid pozícióját a térben.
Mekkora hely kell neki?
Minél nagyobb van, annál jobb. Az Oculus Quest 2-t álló vagy ülő játékokhoz is használhatod, tehát ha ki tudod nyújtani a karod minden irányba a szobában, úgy, hogy nem ütközöl neki semminek, az egy fél győzelem. Ha lépni is tudsz így minden irányba, anélkül, hogy beütnéd a kezed, akkor pedig biztosan jó lesz.
Hogyan érdemes játszani?
Ülve vagy állva, ahogy tetszik. A lényeg az, hogy vak sötét ne legyen a szobában, mert akkor nem tud működni.
Mennyibe kerül?
Jelenleg körülbelül 137 000 Ft-ot kell rászánnod, hogy egy ilyen szemüveged legyen, de ebben már minden benne van, amire szükséged lehet. A magyarországi forrás jelenleg a francia Amazon, de találsz segítséget vásárláshoz itt. Alternatíva jelenleg nagyon nincs, viszont szerencsére a velük való garanciális ügyintézés piszok gördülékeny, a csere is ha szükséges, csupán egy kis angol nyelvtudást kíván meg, amit a Google Translate tud pótolni.
Milyen sűrűn hibásodnak meg?
Vadonatúj termék, erről sajnos nincs információ jelenleg.
Milyen játékok vannak rá?
Minden kontent ellenőrzött, szóval csak jó minőségű programokkal fogsz találkozni rajta. Érdekesség, hogy az Oculus Riftre megvett játékaid egy része támogatja a kereszt vásárlás, vagyis azokat megkapod ingyen Questre is.
Egy USB 3.0-s vagy akár 2.0-s kábel segítségével a számítógépedre kötve Oculus Riftként működik, így minden PC-s játék futtatható vele! Részletek erről itt.
Mi kell a Questhez?
Egy teló az első telepítéshez és te magad.
Kinek javaslom?
- Mindenkinek, bárkinek, bármikor. Ha nincs még VR headseted még, akkor ezzel kezd! Ha van, akkor is!
Kinek nem javaslom?
- Nincs ilyen
Miért vegyek Valve Indexet?
A Valve végre saját maga is belépett. Eddig a HTC-vel közösen munkálkodtak a SteamVR népszerűsítésén, de az ősszel érkező Valve Indexxel ez megváltozik. Egy minden tekintetben brutális és elképesztő fejlett szemüveg lesz, ami a komolyabb VR felhasználókat fogja megcélozni.
Magasabb felbontás, jobb, szuperfejlett hangzás és a legmodernebb kézi vezérlő, az Index Controllerrel, ami nem csak az ujjainkat érzékeli, de még a szorítás erősségét is. Mindezt pedig sokkal olcsóbban, mint a Vive Pro.
Melyik Valve Indexet vegyem meg?
Egy szemüveg érkezik, viszont külön csomagokban. Ha van már otthon SteamVR 2.0 követéssel rendelkező eszközöd, például bázisállomások, akkor elég csak a szemüveget megvásárolni 539 Euróért. Vehetsz csak szemüveget és kontrollert 799 Euróért, de a teljes szettet is bezsebelheted 1079 Euróért. Persze csak ha előre lefoglalod, mert a nyár végére tervezett megjelenésre már rég elkapkodták a szemüveget. Itt vásárolhatod meg és nézhetsz utána a dolognak jobban.
Hogyan működik?
Legalább két bázisállomás lézeres hálót hoz létre a térben, amit az Index eszközök érzékelnek és ezzel meghatározzák a pozíciójukat a térben.
Mekkora hely kell neki?
Minél nagyobb, annál jobb. Az Indexet azoknak tudom javasolni, akiknek akkora szabad terük van a szobájukban, hogy több nagyobb lépést is gond nélkül megtehetnek, anélkül, hogy beütnék a kinyújtott kezüket. Kis szobára is használható ettől függetlenül.
Hogyan érdemes játszani?
Ülve vagy állva is gond nélkül lehet vele játszani.
Mennyibe kerül?
1079 Euró szállítással együtt a teljes pakk, ami kicsit több mint 350000 Ft a cikk írásakor.
Milyen sűrűn hibásodnak meg?
A gyengepontja a kontroller. Ha a kezeden van és úgy esel el, akkor jó eséllyel el fog törni. Az analóg karok szintén gyenge pontjai a cuccnak.
Milyen játékok vannak rá?
Steam és a Steamre épülő VIVEPORT játékai találhatóak meg rajta. Nagyon fontos, hogy csak trükközéssel, de tudja az Oculus Riftes exkluzív játékokat futtatni.
Mi kell a Valve Indexhez?
Minimum Windows 10 operációs rendszer, egy Hyper-Threading támogató duplamagos procival, 8 gb RAM és GTX 970/RX480. Display portot fog használni. Ahhoz hogy kihasználd az eszköz erejét, ennél jóval erősebb gépre lesz szükséged.
Kinek javaslom?
- A maximalistáknak.
- Akik megengedhetik maguknak ilyen ár mellett is.
Kinek nem javaslom?
- Akik kicsit visszább fognák a VR-ral kapcsolatos költekezést és elég nekik egy Rift S is.
Miért vegyek Oculus Rift S-t?
Az Oculus volt az egész VR láz beindítója és mai napig is tekinthetjük az egész VR ipar motorjának. Mivel ők foglalkoznak legrégebb óta specifikusan a VR-ral, ezért náluk van a legtöbb tudás és tapasztalat, ami ahhoz kell, hogy a lehető legélvezetesebb és legjobb VR eszközt létrehozzák. Ez viszont nem jelenti azt, hogy mindenben ők lennének a legjobbak, de ők találták meg leginkább a kompromisszumokat ami az ár/érték arányt illeti.
Az első Rifthez képest a Rift S új dizájnt kapott. A Lenovoval közösen a Halo nevű rendszert használja a fejre való illeszkedésre, elhagyták a fejhallgatót, hogy a pántból közvetlenül szóljon a hang, illetve már nincs pupilla távolság állítás hardveresen, ami néhány embernek problémát jelenthet a tiszta kép elérésében.
Ami viszont hatalmas fejlesztésnek számít az az új kijelző, ami ráadásul a Rifthez képest hatalmas felbontással rendelkezik, megkapta az Oculus Go fejlesztett lencséjét, és már nem szükséges a külső kamerák használata, azt 5 db beépített érzékelő helyettesíti. Kevesebb kábel, könnyebb hordozhatóság, teljes szobamértékű követés jár ezekkel a fejlesztésekkel.
Kifutott termék. Hivatalosan már nem forgalmazzák, egy-két kivételtől eltekintve csak használtan lehet beszerezni.
Melyik Oculus Riftet vegyem meg?
Egyiket sem
Hogyan működik?
Az Oculus Rift S 5 darab beépített kamerával rendelkezik, ami figyeli a környezetedet és ebből kiszámolja a fejed és a karjaid pozícióját a térben.
Mekkora hely kell neki?
Minél nagyobb van, annál jobb. Az Oculus Rift S-t álló vagy ülő játékokhoz is használhatod, tehát ha ki tudod nyújtani a karod minden irányba a szobában, úgy, hogy nem ütközöl neki semminek, az egy fél győzelem. Ha lépni is tudsz így minden irányba, anélkül, hogy beütnéd a kezed, akkor pedig biztosan jó lesz.
Hogyan érdemes játszani?
Ülve vagy állva, ahogy tetszik. A lényeg az, hogy vak sötét ne legyen a szobában, mert akkor nem tud működni.
Mennyibe kerül?
Jelenleg körülbelül 160 000 Ft-ot kell rászánnod, hogy egy ilyen szemüveged legyen, de ebben már minden benne van, amire szükséged lehet. A magyarországi forrás jelenleg a német Amazon. Alternatíva jelenleg nagyon nincs, viszont szerencsére a velük való garanciális ügyintézés piszok gördülékeny, a csere is ha szükséges, csupán egy kis angol nyelvtudást kíván meg.
Milyen sűrűn hibásodnak meg?
A kontroller a gyengepontja, akár egy éven belül is lehet gondja intenzív használat mellett.
Milyen játékok vannak rá?
Mi kell az Oculus Rift S-hez?
Egy erős PC vagy VR Ready laptop. Ami alatt ne is próbálkozz, az egy Nvidia GTX 960 4GB / Radeon r9 290. Kell még neki egy Intel i3-6100 / AMD Ryzen 3 1200, FX4350. 8GB RAM és elengedhetetlen, legalább 1 USB 3.0 és 1 Display port. Operációs rendszer minimum Windows 10, ha jót akarsz magadnak.
Az Oculus Rift kiadott egy kis programot, amit ha lefuttatsz, megmondja, mennyire fogja bírni a géped a VR-t. Innen töltsd le.
Kinek javaslom?
- Aki nagyon olcsón tud venni egy jó állapotban lévő használtat.
Kinek nem javaslom?
- Már nem forgalmazzák, így senkinek sem.
- Aki Valve Index szintű fejlődést várt el és van is pénze azt megfizetni
- Aki nem akar PC-t venni VR miatt.
- Akinek a két szem közötti pupilla távolsága 60 alatt és 70 fölött van.
- A Quest 2 univerzálisabb választás, összességében jobban jársz vele.
Miért vegyek HTC Vive-ot?
A HTC és a Valve közös VR gyermeke a HTC Vive, ami a Steam VR rendszerét használja. A kijelző ugyanaz, mint az eslő generációs Rifté, de a HTC Vive az első Oculus Rifttel ellentétben nem kamerákkal oldja meg a követést. A HTC Vive azonosítja be saját maga helyzetét a térben, mert a Vive bázisállomásai lézerhálót vetítenek a játéktérre, amit a headset érzékel. Ezzel megoldható, hogy kevesebb USB szlotot használjon az eszköz a Rifttel ellentétben, ahol 3 négysebességű USB 3.0 csatlakozó is kevés volt néha. Mindenesetre a bázisállomásokkal a Vive nagyobb térben működik igazán jól, több méteres játéktereken is tökéletes a követése. A bázisállomásoknak hála könnyedén létre lehet hozni egy 360 fokos játékteret, amiben még sétálhatunk is. De éppen ezért, mert nem egy egyszerű kamera lekövetésről van szó, ez a rendszer jóval drágább a Rift rendszerénél, ezért olcsón nem is tudsz Vive-hoz jutni bázisállomásokkal együtt.
Melyik HTC Vive-ot vegyem meg?
Ne vegyél Vive-ot. Ha hasonló, de olcsó eszköz kell, akkor Oculus Rift S, ha nem gond a pénz, akkor Valve Indexet vegyél.
Hogyan működik?
Legalább két bázisállomás lézeres hálót hoz létre a térben, amit a Vive eszközök érzékelnek és ezzel meghatározzák a pozíciójukat a térben.
Mekkora hely kell neki?
Minél nagyobb, annál jobb. A HTC Vive-ot azoknak tudom javasolni, akiknek akkora szabad terük van a szobájukban, hogy több nagyobb lépést is gond nélkül megtehetnek, anélkül, hogy beütnék a kinyújtott kezüket. Kis szobára nem érdemes használni.
Hogyan érdemes játszani?
Ülve vagy állva is gond nélkül lehet vele játszani.
Mennyibe kerül?
Magyarországon olyan 280 000 Ft-ba kerül a beszerzése. A német Amazonról viszont már 240 000 Ft környékén van.
Milyen sűrűn hibásodnak meg?
Erre a kérdésre nem tudom a választ, Magyarországon több a Rift tulaj, ezért nagyobb az itteni mintánk, de szerintem hasonló arányban hibásodhatnak meg, annyi különbséggel, hogy mivel a Vive-ban nincs hangszóró, ezért a hanggal kapcsolatos hibák nem is jöhetnek elő, úgy mint esetleg Riftnél. A gyenge pontja a kábele lehet.
Milyen játékok vannak rá?
A Steam és a Steamre épülő VIVEPORT játékai találhatóak meg rajta. Nagyon fontos, hogy csak trükközéssel tudja az Oculus Riftes exkluzív játékokat futtatni, azokat se mindet és sokszor nem is tökéletesen, a kevesebb kontroller gesztus miatt. Magyarul jóval kevesebb játék van rá, mint a Riftre, a miértjét pedig az Oculus Rift résznél részleteztem a cikkben.
Mi kell a HTC Vive-hoz?
Egy erős PC vagy VR Ready laptop. Ami alatt ne is próbálkozz, az egy Nvidia GTX 970 4GB /Radeon RX 290. Kell még neki egy Intel i5-4590 / AMD FX8350. 4GB RAM és elengedhetetlen, legalább 1 USB 2.0 port. Operációs rendszer minimum Windows 10, ha jót akarsz magadnak.
Ezzel a Steames alkalmazással tesztelheted a számítógéped vásárlás előtt, hogy bírná-e a VR-t vagy problémás lenne a dolog.
Kinek javaslom?
- Senkinek. De tényleg. Vegyél Valve Indexet.
Kinek nem javaslom?
- Aki nem akar 2 Oculus Riftet fizetni csak azért, hogy Vive-ja legyen.
- Aki nem akar egy gyenge tudású headsetért majdnem annyit kiadni, mint szupermodern Valve Indexért.
- Akinek kevés helye van a szobában.
- Aki minden PC-s VR játékkal szeretne játszani.
- Aki nem akarja, hogy játék közben lemerüljön a kontrollere (6 órát bír) és emiatt nem tud tovább játszani, mert töltenie kell.
Miért vegyek HTC Vive Prót?
Érdemes még szót ejteni a HTC Vive Pro-ról is, az már más kérdés, hogy érdemes-e egyáltalán elgondolkodni a vásárlásán. A Vive Pro egy szemenként 1440×1600-as felbontású képernyőt kínál, 110 fokos látószöggel és professzionális 3D hangzást kínáló fülessel. 37%-kal nagyobb a pixel sűárűség és 78%-kal több pixel található a kijelzőben, vagyis sokkal jobb képminőséget kínál, mint az alap HTC Vive és kényelmesebb is a használata. Viszont az egész headset piszok drága. Csak a headset 270 000 Ft környékén található a cikk írásának pillanatában és ezt még csak nem is tudod használni semmire, mert kell venned bázisállomásokat, kontrollert külön, ami ugyanannyi, mint egy alap HTC Vive teljes pakk, tehát akár vehetsz egy HTC Vive-ot is mellé. Értsd, a headset magában nem jó semmire 300 000 Ft-ért, ezért közel 280 000 Ft-ért kell még venned hozzá kiegészítőket vagy egy másik Vive-ot, amiben benne vannak ezek a kiegészítők. Magyarul ha nem sajnálsz félmillió forintot egy VR headsetre költeni és van otthon legalább 10×10 méteres szabad helyed, ahol játszhatsz kedvedre, csak akkor gondolkozz el ezen a szemüvegen. A HTC Vive Pro nem tekinthető egy következő generációs headsetnek, csak egy átmenetnek.
Ezzel szemben a Valve Index sokkal jobb tulajdonságokkal, sokkal jobb kontrollerekkel majdnem fele annyiba kerül.
A Vive Pro-nak van egy Vive Pro Eye változata szemkövetéssel. Annak 1708 eurós ára megérheti annak, aki ki tudja hadsználni a szemkövetést.
Melyik HTC Vive-ot vegyem meg?
Semelyiket. Tényleg ne. HTC Vive Eye Pro-n elgondolkozhatsz, ha a szemkövetést ki tudod használni.
Hogyan működik?
Legalább két bázisállomás lézeres hálót hoz létre a térben, amit a Vive eszközök érzékelnek és ezzel meghatározzák a pozíciójukat a térben.
Mekkora hely kell neki?
Minél nagyobb, annál jobb. A HTC Vive-ot azoknak tudom javasolni, akiknek 10×10 méteres szabad terük van a stúdiójukban.
Hogyan érdemes játszani?
Állva, a környezetedben sétálva.
Mennyibe kerül?
Egy teljes HTC Vive Pro Eye rendszer jóval többe fog neked kerülni, mint fél millió forint.
Milyen sűrűn hibásodnak meg?
Erre a kérdésre nem tudom a választ, Magyarországon nem ismerek HTC Vive Pro tulajt, amit fórumban kiemelt helyen találtam, mint gond forrás, az a fejhallgatóról szól, hogy nagyon könnyen eltörik.
Milyen játékok vannak rá?
A Steam és a Steamre épülő VIVEPORT játékai találhatóak meg rajta. Nagyon fontos, hogy csak trükközéssel tudja az Oculus Riftes exkluzív játékokat futtatni, azokat se mindet és sokszor nem is tökéletesen, a kevesebb kontroller gesztus miatt. Magyarul jóval kevesebb játék van rá, mint a Riftre.
Mi kell a HTC Vive-hoz?
Egy erős PC vagy VR Ready laptop. Ami alatt ne is próbálkozz, az egy Nvidia GTX 970 4GB /Radeon RX 290. Kell még neki egy Intel i5-4590 / AMD FX8350. 4GB RAM és elengedhetetlen, legalább 1 USB 2.0 port, Display Port. Operációs rendszer minimum Windows 10, ha jót akarsz magadnak.
Ezzel a Steames alkalmazással tesztelheted a számítógéped vásárlás előtt, hogy bírná-e a VR-t vagy problémás lenne a dolog.
Kinek javaslom?
- Az érkező Valve Index mellett már sajnos senkinek sem.
Kinek nem javaslom?
- Aki értelmesen akarja elkölteni a pénzét.
Miért vegyek Windows Mixed Reality Headsetet?
A Microsoft szintén a kezdetektől benne van a VR buliban, de jóval visszahúzódóbb mentalitással, mint a többiek. Az első Oculus prototípusok fejlesztésekor már részt vett a fejlesztésben az operációs rendszer oldaláról, rengeteg segítséget adtak mind a VR hardvergyártóknak, mind a videokártya fejlesztőknek. Segítettek megoldani azt, hogy a Windows 10 a VR-t a lehető legjobban kihasználja, anélkül, hogy az operációs rendszer lassítaná a megjelenítést a kijelzőn. Így a Windows 10 volt az első olyan operációs rendszer a piacon, ami készen állt a VR-ra kompromisszumok nélkül, így jelenleg is ez a legjobb operációs rendszer a VR futtatására.
Az Oculus-szal ráadásul külön partneri megállapodást is kötöttek, így amikor megjelentek az első Riftek a piacon, azokat Xbox One kontrollerekkel csomagolták együtt. Viszont már korán eldöntötték, hogy az Xbox One nem fogja támogatni a VR-t, erre a célra a Windows lesz a legalkalmasabb platform.
A hazai médiában a Microsoft HoloLens, vagyis a fejlesztés alatt álló AR szemüvegükről van legtöbbször szó. Ez az eszköz képes a való világba kivetíteni a dolgokat, rendkívül előremutató technológia, de a fogyasztók számára megfizethetetlen. Viszont emiatt, hogy itthon csak erről az AR szemüvegről beszélnek, alig lehet nálunk hallani a WMR-ről, vagyis a Windows Mixed Reality termékcsaládról, ami a Microsoft saját VR technológiája, csak éppen a szabadalmat átadta külsős gyártóknak. És ha valami körül tévképzetek vannak az emberek fejében, akkor az bizony a WMR-nél biztosan nagyon igaz.
Röviden, a WMR egy VR headset, ami külsős kamerák nélkül, beépített kamerákkal érzékeli a headset és a kontrollerek helyét a térben. Ez nem egy AR headset, ez VR headset. Az egyetlen AR funkciója egy „lámpa” funkció, aminek segítségével a külső kamerákat használhatjuk ahhoz, hogy fekete-fehérben lássuk mi van körülöttünk.
Melyik WMR headsetet vegyem meg?
Noha a WMR headsetek azonos szabványra épülnek, fontos megjegyezni, hogy több különböző gyártó készíti őket. Tehát a különbség olyanokban ütközik ki, mint hogy ki milyen kijelzőt rak bele, milyen hangrendszert vagy hova rakja a csatlakozókat, milyen könnyű stb. Az alapok viszont maradnak. A WMR headsetek 400$-tól 600$-ig helyezkednek el árban és ez az árazás is a gyártótól függ.
Fontos megjegyezni, hogy alapjáraton 1440×1440-es felbontást támogatnak, ami nagyobb a Rift és a Vive 1080×1200-as felbontásánál. Ez alól kivétel a Samsung Odyssey és Oyssey+, ezek a headsetek ugyanis 2880×1600-as felbontást támogatnak, ami a legmagasabb a csúcskategóriás headsetek közül. Kiemelendő még a HP Reverb a maga 2160×2016-as LCD RGP felbontásával.
Tehát a pénz és a felbontás és egyéb gyártóhoz való szubjektív hűséged az, ami meghatározhatja, melyiket vedd meg. Jelenleg a következő gyártók licencelik a Microsoft VR szemüvegét:
- Samsung
- Asus
- Lenovo
- HP
- Acer
- Dell
Milyen játékok vannak rá?
Ugyanazok a játékok futtathatók rajta gond nélkül, mint amik az Open VR-t használják. Natív Windows Store-os játék, ami a WMR-t támogatja és nem kell hozzá Steam, nem nagyon van. Viszont ezek az eszközök a legolcsóbbak és még nagyobb felbontást is kínálnak, mint egy alap HTC Vive vagy első generációs Oculus Rift.
Hogyan működik?
A headsetbe elejébe van építve két kamera, ami leköveti a térben a mozgásunkat és a kontrollernek a helyzetét. Éppen ezért, ha a kontrollert magunk mögé rakjuk vagy kitakarjuk, akkor a headset csak próbálja kitalálni, hol is lehetnek az eszközök valójában, ez pedig pontatlanságot eredményez. Tovább van, hogy a környezeti változásokat sem tudja rendesen lekövetni és néha arrébb ugrunk a térben. Tehát ezeknek a szemüvegeknek a követési rendszere az, ami a gyengéjüknek mondható a riválisokkal szemben.
Mekkora hely kell neki?
Minél nagyobb, annál jobb. Mivel nem vagyunk kamerákhoz kötve, egész nagy térben használható.
Hogyan érdemes játszani?
Ülve vagy állva is gond nélkül lehet vele játszani.
Mennyibe kerül?
Magyarországon olyan 140 000 Ft-tól kezdődik a beszerzési ára, de hivatalosan nem forgalmazzák őket nálunk. Leárazásokkal sokszor 60 000 Ft körülire is lemegy egy újracsomagolt vagy javított termék.
Milyen sűrűn hibásodnak meg?
Erre a kérdésre nem tudom a választ, Magyarországon kevés a WMR tulaj.
Mi kell a WMR-hez?
Egy erős PC vagy VR Ready laptop. Ami alatt ne is próbálkozz, az egy Intel® HD Graphics 620/ NVIDIA MX150 / AMD Radeon RX 460/560. Kell még neki egy Intel Core i5 7200U / Dual-core bekapcsolt Intel® Hyper-Threading Technology-val. 8 GB RAM és elengedhetetlen, legalább 1 USB 3.0 port. Operációs rendszer minimum a legfrissebb Windows 10, más verzióval nem megy! Végül pedig egy Bluetooth 4.0 a kontrollereknek.
Ezzel az alkalmazással tesztelheted, hogy a géped tudná-e futtatni a WMR-t.
Kinek javaslom?
- Akik csak be akarnak ugrani a VR-ba, esetleg laptopjuk tudja a VR-t és könnyen akarnák mozgatni a gépet is és a headsetet is.
- Cégeknek, akik hoznák-vinnék a VR felszerelésüket.
- Akik a leárazásokkal olcsón be tudják szerezni külföldön és nem is akarnának VR-ra több pénzt áldozni.
- Akik jó minőségű képre vágynak, akár filmezéshez is használnák.
Kinek nem javaslom?
- Aki kompromisszumok nélküli VR élményre vágyik.
- Aki szeretne minden játékkal játszani, nem csak néhánnyal.
Milyen alternatíva van jelenleg?
A piacon vannak még más képviselők is, de nem mindenkinek a játékosok a célközönsége.
Nem tekinthető következő generációs headsetnek, de a Pimax 8K és 5K hatalmas felbontással és látómezővel lépett a piacra. Már kapható, de csak legoflalni lehet a jövőbeli példányodat, mert nagy rá az érdeklődés.
A HP Reverb az abszolút győztes a felbontás és a kép tisztaságát tekintve, ezt leginkább viszont a követés hiányosságai miatt a szimulátorosoknak merem ajánlani. Ellenben hamarosan érkezik a HP Reverb G2, ami már sokkal jobb követést fog hozni magával!
A következő generáció
Ne legyenek illúzióink, a következő generáció fejlesztése rengeteg pénzt igényel és a világ legjobb fejlesztői dolgoznak rajta. Nem egy egyszerű felbontás ugrásra kell gondolni, hanem minden téren fejlődést kell mutassanak a szemüvegek.
A következő generáció alapkövetelménye a szemkövetés lesz, nagyobb kijelző felbontás mellett és persze ehhez a videokártya gyártókra is szükség lesz.
Szemkövetés segítségével például csak azt rajzolja majd ki nekünk a játék maximum felbontáson, amit éppen nézünk. Tehát nem kell annyit számolnia a videokártyáknak, a nem fókuszált részek, amik nem olyan fontosak, nem kell, hogy ugyanolyan minőségben renderelődjön ki a kijelzőnkre, mintha oda néznénk.
A VR kijelzők technológiáját a Samsung vezeti jelenleg. Most is ők szolgáltatják a legtöbb szemüvegbe a megjelenítőket és piacvezető pozíciójukat később sem szeretnék elveszíteni. Ettől függetlenül a Google az LG-vel együtt is versenyképes kijelzőket kívánnak lerakni az asztalra.
Jelenleg az USB 3 és a HDMI csatlakozók már problémát okoznak a VR számára, az USB-C lesz a jövő VR csatlakozója.
De mikor jönnek az új headsetek?
A következő generációs szerintem 2021 környékén lesz olyan állapotban, hogy megjelenhessen. Mindenképp érdemes lesz a piacvezetőket figyelni, az Oculust, a Valve-ot, a Samsungot, a Microsoftot, Lenovo-t, Acer-t, HTC-t, HP-t és a Google-t.
Érdemes megvárni a következő generációt vagy most vegyek VR-t?
Most vegyél VR-t. Az Oculus Rift S, az Oculus Quest, a Valve Index évekre meg fogják határozni a piacot.
Aki VR headseten gondolkodik, nyugodtan vegyen most egyet. Próbálja ki előtte, ha van lehetősége, de azt állítani vagy arra a véleményre hallgatni, hogy ez a technológia kiforratlan, egyszerűen ostobaság. Már most biztonságosan ajánlható a VR és remélem ez a cikk segítséget nyújtott számodra abban, hogy mégis melyik eszköz mellett tedd le a voksodat.
Ha úgy érzed valakinek hasznos lehet ez a cikk, mert vásárláson gondolkodik, kérlek oszd meg vele és ezzel is támogatod a munkám. Köszönöm.
Legutóbbi hozzászólások